Ispraznost, bezveznost, dim – O biblijskoj knjizi Propovjednika

Autor: J.K.
Ako postoji meni najdraža i najbliža biblijska knjiga onda je to Knjiga Propovjednika (hebr. קֹהֶלֶת‎ , Kohelet).

U toj biblijskoj knjizi se skoro četrdeset puta ponavlja riječ „ispraznost“ i to u kontekstu života i stvarnosti kao takve. Pisac neprestano ponavlja da je život isprazan.
“Ispraznost nad ispraznošću, govori Propovjednik, ispraznost nad ispraznošću, sve je ispraznost!”
 hebr.
הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל׃Prop 1,2
Ovdje se radi o hebrejskoj riječi “hevel”.
הבל (HVL)iz korijena HVL izvodi se havel ili hevel:
dim, paradahispraznost, budalaština, glupost, šupljoglavost, bezveznost, bezvrijednost(od istog korijena dolazi i hebr. ime Abel)
Dakle, drugi mogući prijevod je sljedeći:
„Dim nad dimom… dim nad dimom, sve je dim.“
Ovaj prijevod je najslikovitiji, najkonkretniji, te stoga možda i najprihvatljiviji s obzirom na konkretnost i slikovitost hebrejskog jezika. Kroz dim vidiš nejasno, a ujedno dim je neuhvatljiv, baš kao i smisao života.
Svrha Knjige Propovjednika je ustvrditi da ne postoji ništa “pod suncem” što bi moglo osmisliti život. Čak i ako je postignuta neka razina ispunjenja ili samozadovoljstva, smrt nas čeka na kraju. Frustracija i nedaće su neizbježne, a odgovori na teška životna pitanja ne dolaze. Dapače, umrli su sretniji od onih koji žive, a najsretniji oni koji nisu ni postali. Bolji je smrtni dan nego dan rođenja, svi su postali iz praha i u prah se vraćaju.
Smisao neprestanog ponavljanja riječi “hevel” u Knjizi Propovjednika je ovaj: sve je prolazno, svi umiremo i nestajemo, a ono što će nas zadesiti u životu, koliko mi možemo shvatiti, igra je slučaja – ljudi u ovom životu često ne dobivaju ono što zaslužuju. Ovo postojanje je poput dima; nepredvidljivo, neuhvatljivo te kroz njega ne možemo jasno vidjeti. 
U Knjizi Propovjednika kao da postoje dva glasa. Ti glasovi se nazivaju “kritičar” i “autor”. Unatoč nepravdi, okrutnosti, žalosti i besmislu koje nam kritičar podastire i koji nas okružuju, autor konstatira da ipak, na nama neshvatljiv način, postoji pravedni Bog.
Razumom se ne može dokraja spoznati stvari kakve uistinu jesu, ali srcem se može dodirnuti Stvarnost. Iako su život i njegov smisao nedokučivi, a sve vidimo kao kroz koprenu i sve je prolazno, autor nam daje naslutiti da je ipak sve vođeno od strane Boga. 
I tu je poruka: iako je smisao života razumski neuhvatljiv, tj. nemoguće ga je razumski obuhvatiti i shvatiti, možemo mu pristupiti intuitivno, tj. srcem koje naslućuje da se ipak, iza “dima” koji obavija sve, nalazi Bog koji je planer i izvršitelj misterija života. 
To prihvaćanje života, premda ga se ne razumije u potpunosti, je poniznost, a poniznost je vrlina prema kojoj nas autor želi dovesti i koju svi trebamo učiti. Knjiga Propovjednika nas uči da živimo dan po dan i da sve primamo jednostavno i sa zahvalnošću. 
Ona nam također daje vrlo trezvene i umjerene životne savjete te ne pogoduje religijskim ekstremima i trapljenjima.
Unatoč tom “dimu” koji okružuje život, on je ipak Božji dar i u životu treba uživati. Bog ipak postoji, a čovjek ga treba prizivati u pamet i imati pred Njim strahopoštovanje.

 

Autor: J.K. Ako postoji meni najdraža i najbliža biblijska knjiga onda je to Knjiga Propovjednika (hebr. קֹהֶלֶת‎ , Kohelet). U toj biblijskoj knjizi se skoro četrdeset puta ponavlja riječ „ispraznost“ i to u kontekstu života i stvarnosti kao takve. Pisac neprestano ponavlja da je život isprazan. “Ispraznost nad ispraznošću, govori Propovjednik, ispraznost nad ispraznošću, sve je ispraznost!” hebr. הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים הכל הבל׃ Prop 1,2 Ovdje se radi o hebrejskoj riječi “hevel”. הבל (HVL) iz korijena HVL izvodi se havel ili hevel: dim, para dah ispraznost, budalaština, glupost, šupljoglavost, bezveznost, bezvrijednost (od istog korijena dolazi i hebr. ime Abel) Dakle, drugi mogući prijevod je sljedeći: „Dim nad dimom… dim nad dimom, sve je dim.“ Ovaj prijevod je najslikovitiji, najkonkretniji, te stoga možda i najprihvatljiviji s obzirom na konkretnost i slikovitost hebrejskog jezika. Kroz dim vidiš nejasno, a ujedno dim je neuhvatljiv, baš kao i smisao života. Svrha Knjige Propovjednika je ustvrditi da ne postoji ništa “pod suncem” što bi moglo osmisliti život. Čak i ako je postignuta neka razina ispunjenja ili samozadovoljstva, smrt nas čeka na kraju. Frustracija i nedaće su neizbježne, a odgovori na teška životna pitanja ne dolaze. Dapače, umrli su sretniji od onih koji žive, a najsretniji oni koji nisu ni postali. Bolji je smrtni dan nego dan rođenja, svi su postali iz praha i u prah se vraćaju. Smisao neprestanog ponavljanja riječi “hevel” u Knjizi Propovjednika je ovaj: sve je prolazno, svi umiremo i nestajemo, a ono što će nas zadesiti u životu, koliko mi možemo shvatiti, igra je slučaja – ljudi u ovom životu često ne dobivaju ono što zaslužuju. Ovo postojanje je poput dima; nepredvidljivo, neuhvatljivo te kroz njega ne možemo jasno vidjeti. U Knjizi Propovjednika kao da postoje dva glasa. Ti glasovi se nazivaju “kritičar” i “autor”. Unatoč nepravdi, okrutnosti, žalosti i besmislu koje nam kritičar podastire i koji nas okružuju, autor konstatira da ipak, na nama neshvatljiv način, postoji pravedni Bog. Razumom se ne može dokraja spoznati stvari kakve uistinu jesu, ali srcem se može dodirnuti Stvarnost. Iako su život i njegov smisao nedokučivi, a sve vidimo kao kroz koprenu i sve je prolazno, autor nam daje naslutiti da je ipak sve vođeno od strane Boga. I tu je poruka: iako je smisao života razumski neuhvatljiv, tj. nemoguće ga je razumski obuhvatiti i shvatiti, možemo mu pristupiti intuitivno, tj. srcem koje naslućuje da se ipak, iza “dima” koji obavija sve, nalazi Bog koji je planer i izvršitelj misterija života. To prihvaćanje života, premda ga se ne razumije u potpunosti, je poniznost, a poniznost je vrlina prema kojoj nas autor želi dovesti i koju svi trebamo učiti. Knjiga Propovjednika nas uči da živimo dan po dan i da sve primamo jednostavno i sa zahvalnošću. Ona nam također daje vrlo trezvene i umjerene životne savjete te ne pogoduje religijskim ekstremima i trapljenjima. Unatoč tom “dimu” koji okružuje život, on je ipak Božji dar i u životu treba uživati. Bog ipak postoji, a čovjek ga treba prizivati u pamet i imati pred Njim strahopoštovanje.

Bibliografija: https://filozofskoteoloski.wordpress.com/2019/05/26/kroz-koprenu-i-dim/ https://zondervanacademic.com/blog/who-wrote-ecclesiastes-and-what-does-it-mean

 

Bibliografija:
https://filozofskoteoloski.wordpress.com/2019/05/26/kroz-koprenu-i-dim/
https://zondervanacademic.com/blog/who-wrote-ecclesiastes-and-what-does-it-mean

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s