O uključivosti, toleranciji i naravi mišljenja

Nedavno sam u jednom komentaru ustvrdio kako postoje vjernici u Krista koji stječu sigurnost svoje vjere tako da ju apsolutiziraju i stavljaju iznad drugih, koji smatraju da svi moraju vjerovati kao oni, te da postoje oni kojima takva vrsta sigurnosti vjere ne treba.

Prigovoreno mi je da ni jedan smjer (u kršćanstvu) nije nastao i da ne  postoji “odjeljenje” koje se ne smatra boljim, pravednijim, ispravnijim ili uzvišenijim od svih ostalih, te da bi misliti drugačije bio oksimoron.

Možda tako stoje stvari s većinom kršćanstva, mada ne mislim da su svi takvi.

No to me navelo da ponovno općenito porazmislim o otvorenosti, uključivosti te naravi mišljenja i uvjerenja kao takvih. Činjenica je da svi imamo neka mišljenja i uvjerenja za koja smatramo da su ispravna i točna, bilo da su u pitanju pojedinci ili organizacije.

Nema mišljenja ili uvjerenja za koje za sebe ne bi smatralo da je ispravno. Nitko ne može imati mišljenje koje ne smatra ispravnim. I nitko ne može vjerovati u nešto što ne smatra točnim i istinitim. To bi bio apsurd i kontradikcija u sebi. 

Tako, možete imati mišljenje da je svako mišljenje relativno, ali za vas će to vaše mišljenje  biti ispravno. Možete vjerovati da su sve vjere jednako vrijedne ili da ni jedna ne valja, ali za vas će to vaše vjerovanje biti točno i istinito.

Naravno, možete zadržati poniznost u svojem mišljenju i vjerovanju pa reći da nije konačno, da ne znate sve ili da ima i drugih ispravnih mišljenja.

Ipak, kada je u pitanju osnova i korijen, a to su naša temeljna mišljenja i uvjerenja, onda svi mislimo da smo najispravniji i najtočniji. Inače bi upali u apsurd da djelujemo po nečemu za što ne mislimo da je ispravno i točno. No kad je u pitanju “produkt”, “proizvod” ili sadržaj naših mišljenja i uvjerenja, onda je bitna razlika što on može biti “uzak”, isključiv i ekskluzivan, ili pak “širok”, uključiv, inkluzivan, pluralan ili univerzalan.

Isto tako, svatko tko razmišlja o Bogu ili božanskom stvara neki koncept Boga. Možete vjerovati da su sve religije put do Boga, ili da je Bog potpuno neshvatljiv i nedohvatljiv,pa ipak, to je neki koncept Boga.

I opet, bitna je razlika je li naš koncept isključiv i ekskluzivan, ili uključiv i inkluzivan.

Autor: J. K.

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s