Isusovo uskrnuće: Fizičko tj. tjelesno ili mistično i duhovno?

Vezano uz Isusovo uskrsnuće izrasta pitanje je li ono bilo “fizičko to jest tjelesno” ili “duhovno i mistično”? Iz toga se vidi da su kršćani značenje Uskrsa razumjeli na različite načine.

Počinimo s onim što sa sigurnošću možemo reći o značenju Uskrsa u Novom zavjetu. Dvostruko je: Isus živi i Gospodin je.

Obje tvrdnje temelje se na iskustvu vjere. Neki od Isusovih sljedbenika doživjeli su ga nakon njegove smrti kao lik sadašnjosti, a ne samo prošlosti. I doživljavali su ga kao božansku stvarnost, sada “jedno s Bogom” i “zdesna Bogu”.

Mnoga od tih iskustava bila su vizije. Pavlovo iskustvo uskrsloga Isusa na putu za Damask, opisano tri puta u Djelima 9, 22 i 26, a na koje se Pavao poziva i u Galaćanima 1, bilo je očito vizija. Dogodilo se to nekoliko godina – tri do pet – nakon Isusove smrti.

U 1 Korinćanima 15, Pavao govori o svom iskustvu kao jednom na popisu drugih vizija Isusa – kod Petra, dvanaest apostola (zanimljivo je da Pavao očito misli na Matiju koji je kasnije pribrojen među apostole, a naravno ne na Judu izdajnika), Jakova i petsto ljudi istovremeno.

Vizije se tiču ​​”viđenja”, kako riječ implicira. Vizije često uključuju da vidimo i čujemo osobu u tjelesnom obliku, a mogu čak uključivati ​​i taktilnost – osjećaj dodira ili zagrljaja.

No vizije ne uključuju uvijek viđenje tjelesnog oblika. Tako Djela opisuju Pavlovu viziju uskrslog Krista: Pavao je vidio blistavu svjetlost, ali ne i tjelesni oblik. Tada je glas predstavio blistavu svjetlost kao Isusa. Ipak, Pavao može reći, kao što čini i 1. Korinćanima 9, 1: “Vidio sam Gospodina.”

Pored Isusovih vizija, mislim da su postojala iskustva bez vizije – iste one prisutnosti i snage koju su njegovi sljedbenici poznavali u Isusu tijekom njegova tjelesnog života. “Duh Gospodnji” bio je na njemu, kako su to evanđelja zapisala. Njegovi sljedbenici nastavili su doživljavati iskustvo tog istog Duha i nakon njegove smrti.

I bilo je nešto u tim iskustvima koja su dovela do drugog značenja Uskrsa u Novom zavjetu. Ne samo da Isus živi te je lik sadašnjosti, a ne samo prošlosti, već i to što je “Gospodin” – božanska stvarnost, jedno s Bogom, s Božjim osobinama, s “desne strane Bogu”.

Tako se Pavao u Djelima i Poslanicama poziva na uskrslog Isusa: Isus je Gospodin. Tako i u priči o Tomi u Ivanu 20. Kad mu se Isus ukaže, Toma uzvikuje: “Gospodin moj i Bog moj!” I u Mateju 28 i u Luki 24 kažu nam da su se njegovi sljedbenici “klanjali” uskrslom Isusu.

Ovo drugo značenje Uskrsa razlikuje iskustva vezana uz Isusa od ostalih iskustava s umrlim osobama. Studije sugeriraju da će otprilike polovica preživjelih supružnika imati barem jedno živo iskustvo svog preminulog supružnika. Ali ako to dogodi, oni neće uzviknuti “Gospodin moj i Bog moj”, kao da je njihov supružnik sada Gospodin i jedno s Bogom. No nešto je u iskustvima vezanim uz Isusa nakon njegove smrti dovelo do ovog uzvika. Bila su to “numinozna” iskustva – iskustva svetog – a ne samo “sablasna” iskustva mrtve osobe.

Fizičko tj. tjelesno uskrsnuće?

Ne vjerujem da je to značenje Isusovog uskrsnuća. Fizičko tj. tjelesno znači materijalno, molekularno, protoplazmatsko postojanje.

No uskrsli Isus u tom smislu nije fizička tj. tjelesna stvarnost. I priče o uskrsnuću u Novom zavjetu to jasno pokazuju. Uskrsli Isus pojavljuje se u zaključanoj sobi (Ivan 20). Putuje s dva svoja sljedbenika nekoliko sati i nije prepoznat – a kad ga prepoznaju, nestaje (Luka 24). Pojavljuje se i u Jeruzalemu (Luka i Ivan) i u Galileji (Matej i Ivan), praktički u isto vrijeme. Stjepanu se ukazuje u samrtnim trenucima (Djela 7). Pavlu se čini kao blistavo svjetlo (Djela 9). On se pojavljuje autoru Otkrivenja na otoku uz obalu današnje Turske krajem 90-ih godina prvog stoljeća (Otkrivenje 1).

Ovi tekstovi ne govore o tome da je Isus vraćen u svoj prijašnji život kao fizičko biće. Ako se takvi događaji i dogode, to su oživljavanja: oživljene osobe nastavljaju konačni fizički život kakav su imale prije i jednog će dana umrijeti. Što god bilo Isusovo uskrsnuće, ne radi se o ovome.

Štoviše, što bi značilo reći da je uskrsli Isus fizička tj. tjelesna stvarnost? Da je i dalje molekularno, protoplazmatsko, korpuskularno biće koje negdje fizički postoji? Ima li to ikakvog smisla? Kako uskrsli i živi Isus može biti svugdje oko nas i s nama, sveprisutan, ako je tjelesan i fizički?

Mistično / duhovno uskrsnuće?

Osobno sam sklon takvom viđenju Isusova uskrsnuća, uz navedeno njegovo dvostruko značenje (On živi i On je Gospodin). No velik problem predstavlja shvaćanje ovih pojmova u našem suvremenom govoru. 

Nazvati nešto “mističnim” ili reći “zvuči kao mistika” obično znači da to ne trebate shvatiti ozbiljno.

A s obzirom na suvremeni svjetonazor u kojem se fizičkom i materijalnom pridaje veća razina stvarnosti od one “duhovne”, govoriti o Isusovom uskrsnuću kao “duhovnom” daje mu manje i često nevažno značenje. To je “samo duhovno”, zapravo nije stvarno.

To je žalosno, jer drevna značenja “mističnog” i “duhovnog” sugeriraju stvarnost koja je važnija, značajnija od prostorno-vremenskog svijeta našeg uobičajenog svakodnevnog iskustva.

U predmodernim značenjima “duhovnog” i “mističnog”, Isusovo uskrsnuće bilo je oboje: duhovno jer govori o “stvarno stvarnom” i mistično jer je o spoznaji, iskustvu, “stvarno stvarnom”.

Središnje značenje Uskrsa nije u tome je li se nešto dogodilo Isusovu lešu. Njegova su glavna značenja da je Isus i dalje poznat i da je Gospodin. Grobnica ga nije mogla zadržati. Prisutan je u svijetu. Još je uvijek ovdje. Još uvijek regrutira za kraljevstvo Božje.

Priredio i prilagodio: J. K

Izvor: Marcus Borg, https://marcusjborg.org/the-resurrection-of-jesus/

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s