Paul Tillich: Bog ponad Boga


Paul Tillich (1886. – 1965.) zasigurno pripada najznačajnijim filozofima religije i teolozima 20. stoljeća. Njegov je utjecaj neizmjeran po mnogim temama.

Tillich nam predstavlja važnu ideju „Boga ponad Boga“ u svojoj knjizi „Hrabrost bivstvovanja“, gdje suprotstavlja svoj stav onome što naziva „teološkim teizmom“.

Što je to „teološki teizam“? Tillich ga karakterizira na sljedeći način:

Bog „teološkog teizma“ je biće pored drugih i kao takav dio cijele stvarnosti. Svakako se smatra njezinim najvažnijim dijelom, ali kao dio i stoga podložan strukturi cjeline. Umjesto toga, trebao bi biti izvan ontoloških elemenata i kategorija koji čine stvarnost.

Jasno je da Tillich ovdje ima na umu antropomorfno poimanje Boga koje Ga vidi kao „biće“ i „osobu“ zajedno s drugim bićima i osobama, onu koja, poput nas, „ima“ (umjesto da „jest“) moć, znanje, dobrotu i slično, samo na mnogo višem stupnju.

Kakvog to onda Boga zagovara Tillich?

Tillich, prije svega, vidi fundamentalnu povezanost između filozofskog pitanja o „bitku“ i teološkog pitanja o „Bogu“. Prema njemu, ontološko pitanje o „bitku sâmom“ koje vodi do „Boga“ izvire iz ljudske konačnosti. Stoga, to pitanje mora biti postavljeno, jer čovjeka „prijetnja od nebitka“, koju on proživljava kao tjeskobu u svojoj konačnosti, nužno dovodi do pitanja o „bitku sâmom“ koji može nadvladati nebitak, kao i do pitanja o hrabrosti koja može nadvladati tjeskobu. 

„Bitak sâm“o kojem ovdje Tillich govori je „Bog“. To također znači da Bog nije nikakvo biće, već se o Njemu, kao „bitku sâmom“, mora misliti kao „temelju bitka“, „bezdanu bitka“ i „moći bitka“. „Bitak sâm“ jedina je moguća definicija Boga jer sve druge opcije (čak i ideja „najvišeg bića“ kojom se služi „klasični teizam“) od Boga čini „biće među bićima“ koje je podvrgnuto strukturi bitka. 

Poradi toga, „teološki teizam“ se mora nadići po čovjekovoj „hrabrosti biti“. „Hrabrost biti“ znači mogućnost samopotvrde usprkos „prijetnji od nebitka“. Mi ovu prijetnju ne možemo ukloniti, ali je možemo prevladati tako da je prihvatimo u sebi. To umjesto nas ne može učiniti ni jedna religija, Crkva ili „Bog teologijskog teizma“. „Prihvaćanje nebitka“ u bitak dolazi jedino iz temelja našeg bića, a koji Tillich naziva „Bog ponad Boga teizma“.

Tillichovo je stajalište da su prigovori ateista prvenstveno usmjereni na sirovo poimanje Boga ugrađeno je u ono što on naziva „teološkim teizmom“, kao i u ono što on smatra drugim manjkavim predodžbama o Bogu, poput političke upotrebe koncepta Boga. No oni nemaju nikakve veze s Bogom kojeg on poima kao „Boga ponad Boga teizma“. Egzistencijalna kriza suvremenog svijeta djelomično je nastala jer smo, s pravom po Tillichu, izgubili vjeru u antropomorfnog Boga „teološkog teizma“.

U tome ima puno istine. Antropomorfni „strojni“ Bog Newtona i Paleyja doista je bio korak na putu ka deizmu, koji je pak bio korak na putu prema ateističkom poimanju svijeta kao „stroja“ za koji bi se moglo reći da je uvijek radio bez ikakvog strojara. Mnogi skeptici ustuknu pred idejom Boga upravo zato što im ga lažno pretpostavljaju kao svemoćnog egomanijaka, što je pretpostavka koja ima smisla samo ako se Boga poima kao „biće” među ostalim bićima. 

No odgovor na tu krizu – izvor obnovljene „hrabrosti biti“ i odgovor na ateizam – leži u ponovnom otkrivanju ispravnog razumijevanja Boga: „Hrabrosti da se ukorijeni u Bogu koji se pojavljuje kad je Bog nestao u tjeskobi sumnje“.

Priredio: J.K.

Bibliografija:

Paul Tillich Hrabrost bivstvovanja

https://www.bib.irb.hr/495584

http://edwardfeser.blogspot.com/2011/04/god-above-god.html

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s