Nova besplatna e-knjiga u izdanju Protestantskog prosvjetnog društva! Primijenjena doktrinarna teologija Crkava reformacije – s naglaskom na reformiranu i anglikansku tradiciju
Knjigu možete otvoriti i preuzeti OVDJE
Disertacija predstavlja vrlo dobro strukturiran, sistematski prikaz kršćanskih tradicija koje su proizišle iz protestantske reformacije 16. vijeka, a naročito reformiranog kršćanstva i anglikanstva, iz perspektive jedne od njegovih živih tradicija – reformiranog episkopalizma. Za takav prikaz nikako nije suvišno što rad započinje prikazom tendencija u ranoj Crkvi umjesto u 16. vijeku, već je, dapače, neophodno za utemeljivanje možda glavne teze disertacije, one Erlandsonove o anglikanstvu kao reformiranom katoličanstvu. Ta teza čini se vrijedna utemeljivanja već stoga što nudi suštinski drugačije shvaćanje katolicizma od onog kojeg zastupa anglo-katolicizam (i, naravno, RKC), pa time ima ekumenski potencijal reformirane evanđeoske alternative, koja bi mogla biti prihvatljiva i anglo-katolicima i otvorena za dijalog kako s Rimom tako i s pravoslavljem te orijentalnim Crkvama, a koja se ne zatvara prema drugim protestantskim kršćanskim zajednicama (jer je neisključiva prema Crkvama drugačijih ustroja, s drugačijim shvaćanjima apostolskog nasljeđa, dakle bez biskupske sukcesije). U tom smislu informativna je i uzgredna konstatacija, da je upravo utjecaj liberalne teologije u 18. vijeku osnažio zahtjeve konzervativnih anglo-katolika za vraćanjem na pred reformacijske rituale i doktrine, što je u 19. vijeku rezultiralo u sasvim ne ekumenskoj praksi anglo-katoličke struje nasuprot prezbiterijancima i drugim protestantima, a time posljedično i do osnivanja Reformirane episkopalne Crkve.
Disertacija se dakle ističe ekumenskom (katoličkom) širinom i evangeličkom reformiranom »dubinom«, a autor se je oslanjao na vrlo širok spektar literature, koji uključuje i brojne rimokatoličke i pravoslavne izvore. Nedostatak je možda to, da stavove u tim ali i u samim anglikanskim izvorima nije podvrgao suočavanju s drugačijim shvaćanjima (kako protestantskim, tako i historijskim). No, s druge strane disertacija ima pretenziju da brani razumnost shvaćanja koja su zajednička anglikanizmu i drugim crkvama koje se pozivaju na biskupsku sukcesiju, a ne da dokazuje kako se radi o jedino ispravnim shvaćanjima.
dr. sc. Nenad Vitorović